К основному контенту

Երևան. Հիշողության եւ մոռացության ֆենոմենը հետխորհրդային շրջանում

Այս շարունակական գործընթացներին պետք է հաջորդեն անվանափոխումները: Ասպարեզ է վերադառնում «Ոսկե դարը» (5-րդ դարն իր ողջ հմայքով) : Փողոցներն սկսում են կրել հայկական մշակույթում իրենց  հետքը թողած անհատների անունները:
Վերանվանման գործընթացը իր ընթացքն ստացավ 1991թ. Անկախության հռչակմամբ, ստեղծվեց հատուկ մի մոդել, որը պետք է լիովին արտահայտեր ազգային պետականության ստեղծան գաղափարը: Թեև, հարկ է նշել, որ այն որևէ նոստալգիական տարրեր իր մեջ չէր կրում:
Որոշ փողոցների հին անվանումներին վերադառնալը պետք է ուրախություն պատճառեր այն հասարակական զանգվածին, որոնք պետք է պնդեին, թե իրենց նախնիները «Հին երևանցիներ»-ն են:
1991թ, ստեղծված անվանափոխման հատուկ հանձնաժողովը, թերևս, այդքան էլ հետաքրքրված չէր «չնչին» պատմական անցուդարձերով, այն ձգտել է թափանցել առավել խորքերը, դեպի խոր արմատները: Արդյունքում՝ խորհդային անվանում ունեցող փողոցները ստանում են «Ոսկե դարի»-ի ժամանկաշրջանում գործող մշակութային կարևոր կերպարների անուններ: 1990թ. Լենինի հրապարակն արդեն վերանվանվել էր Մ. Մաշտոցի: Այսպես՝ մի շարք փողոցներ ձեռք են բերում այլ անվանումներ (Կորյուն, Ամիրյան, Գր. Լուսավորիչ):
Վերանվանվան այս գործընքացը պետք է կրի շարունակական բնույթ. «օբյեկտները » ժամանակ առ ժամանակ ձեռք են բերում նոր սեփականտեր, որը պետք է ամեն անգամ փոխի նրա և՛ ներքինը և՛ արտաքինը և թե՛ անվանումը: Ընդ որում՝ անվանումը հարում է դեպի ներկան, ապագան, իսկ առավել կոնկրետ՝ գլոբալ տենդենցներին: Այսպես օրինակ՝ «Եվրոպոլիս», «Եվրոսստիլ», «Մանխետտեն», «Մոնակո»:
          Իսկ այժմ անցում կատարենք դեպի հեղինակության համար պայքարել իմացող ճարտարապետական կառույցների շրջան.
Երբեմն ճարտարապետական կառույցը օժտված է լինում որոշակի յուրահատկությամբ, որի մասին գուցե և հեղինակը գլխի չի ընկել, կամ նվազ պատկերացում է ունեցել, բայց ստեղծվել է մի կառույց, որն իր էներգիայով, կարևորությամբ առավել ցայտուն նշանակություն է ստացել: Այս երևույթը կարելի է վերագրել Մատենադարանի ճարտարապետ Մ. Գրիգորյանին: 
Մատենադարանը, այսպես ասած, դառնում է իշխողն իր տարածաշրջանում:  Մատենադարանի կառուցողական աշխատանքներն ավարտվել են 1957թ., երբ Մոնումենտը դեռ քաղաքում իշխողի իր կարգավիճակում էր, իսկ «Պրոսպեկտը» կրում էր Ստալինի անունը: Հետագայում Ստալինի փոխարեն պետք է տեղադրեն «Մայր Հայաստան» կոթողը, որը այդպես էլ չդարձավ մեր քաղաքի խորհրդանիշը:
Այսպես՝ Մատենադարանը դարձավ տարածաշրջանում իշխողը, և իզուր չէ, որ 1988-1989թթ. շարժումների ժամանակ հասարակական զանգավածները հավաքների համար նախընտրեցին այս վայրը: Հեղինակության համար այս պայքարն ավարտվեց 1991թ., երբ Լենինի հուշարձանը հեռացվեց, իսկ հրապարակը անվանափոխվեց այժմյան Հանրապետության հրապարակի:
Վերադառնանք Ալ. Թամանյանի հանրահռչակ կառույցին՝ Օպերայի և Բալետի թատրոնին, այս կառույցը ապրում է  այնպիսի մի փուլ, որտեղ այն լինելու է մասսայական շարժումների վայր: Այսինքն՝ կատարվում է Ալ. Թամանյանի երազանքը՝ այն ստանում է արխաիկ նշանակություն և վերածվում արխաիկ տոնակատարությունների վայր: Հետագա տարիներին պետք է ասպարեզ դուրս գան երկու հիմնական վայրեր, որոնք կմրցեն միմյանց հետ: Դրանք են՝ արդեն բազմիցս նշված Օպերայի և Բալետի թատրոնը՝ որպես տոնակարության կենտրոն և Լենինի հրապարակը, որտեղ արդեն պետք է պայքար գնար Լենինի արձանի և թանգարանի միջև: 1980-ական թթ., երբ հրապարակն անցավ իշխանության տնօրինության տակ, ժողովուրդը հազվադեպ պետք է այստեղ ակցիաներ կազմակերպի:
Հետխորհրդային շրջանում շինարարական թոհուբոհը տարածվեց նաև հոգևոր կառույցների շուրջը:  Կարևորագույն խնդիր դարձավ Երևանում հոգևոր ևս մի կենտրոնի կառուցումը , ի նշան քրիստոնության ընդունման 1700-ամյակի: Այս առթիվ 1992թ. մրցույթ հայտարարվեց լավագույն ծրագրի համար և շուտով 2001թ. Գր.  Լուսավորիչ եկեղեցին  համալրվում է Երևան քաղաքի հոգևոր կառույցների շարքում: Խորհրդային շրջանում գործող ճարտարապետները ոչ հաճախ էին գործ ունեցել հոգևոր կառույցների շինարարական աշխատանքների հետ, որը տրամաբանական է, ուստի նրանք հիմնվում էին անցյալի փորձի վրա (Գր. Լուսավորիչն ապացույցն է այդ ամենի):  Ուշագրավն այն է, որ ներկայացված ծրագրերում  նկատելի են եղել 7-րդ դարի մեր հրաշագեղ Զվարթնոցին բնորոշ տարրեր: Ինչը վկայում է, որ նրանք արժևորել են նրա դերն ու նշանակությունը, որը, ի դեպ, նկատելի է նաև 9-րդ դարում, Անիում:  Ինչպես նաև՝ 13-րդ դարի Փարիզյան Սեն- Շապել եկեղեցու մանրակերտում, որտեղ նմանությունն այնքան ակնհայտ է, որ թվում է՝ Զվարթնոցն է, որ եղել այդ կառույցի հիմքը: ԶՎԱՐԹՆՈՑՆ իսկապես ունի այդ ամենի արժանիքը:
ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո տրամաբանորեն պետք է իշխի այն մթնոլորտը, որ որոշ հուշարձան-կոթողներ մոռացության պետք է մատնվեն:  Որպես թիրախ դեռևս 1962թ. հանդիսացել է Ստալինի արձանը, որին այսուհետ պետք է հաջորդեն նաև Խորհրդային շրջանում կանգնեցված գրեթե բոլոր հուշարձան-կոթողները: Այսպես՝ Լենինի արձանը, որը երբեմն կարող էր վերածվել հանրության բողոքի, ցասումի հավաքատեղի: Հետաքրքիրն այն է, որ արձաններն անհետանում էին լուռ, գիշերային ժամերի… Նման ճակատագրի արժանացավ Մ. Ազիզբեկովի հուշարձանը (1988թ, Ղարաբաղյան շարժումներ): Հայկական կոմունիստական, խորհրդային շրջանի գործիչների հուշարձաններից, թերևս, տուժեց միայն Ղուկաս Ղուկասյանի արձանը, որին 2009թ. –ին փոխարինելու եկավ Վ. Համբարձումյանի հուշարձանը: Մյուս հեղափոխական գործիչների հուշարձաններին ձեռք չտվեցին: Այսպես եղավ Սուրեն Սպենդարյանի հուշարձանի հետ (պարզապես անունից զրկեցին՝ տալով հրապարակը Գ. Նժդեհի անունը):  Հետաքրքիրն այն է, որ որոշ մարդիկ, հատկապես՝ երիտասարդությունը, կարծում են, թե հրապարակում Նժդեհի կոթողն է կանգնեցված: Թերևս, ամենից տարօրինակը «Աշխատողի» արձանի պատմությունն է: Առեղծված է, թե ինչու այն ևս արժանացավ մյուսների «բախտին »: Ոմանց վկայությամբ՝ այդ վայրում տեղի գործարարները սրճարան են ցանկացել հիմնել: Կա նաև մեկ այլ տեսակետ, որում արդեն «տրամաբանական բացատրություն» է տրվում արձանի հեռացմանը: Այսպես՝ 1990-ական թթ.-ին հայկական իրականությանն արդեն խորթ էր «աշխատատեղ» հասկացությունը, ըստ այդմ՝ արձանի լինելը ևս նպատակ չէր հետապնդում: Եվ իսկապես այս եզրահանգումը իմաստավորվեց և կարելի է վստահաբար ասել, որ այն 2004թ. մի խումբ էմիգրանտների հետ մեկնեց ԱՄՆ-ը աշխատանք փնտրելու նպատակով:  
Լ. Աբրահամյան
Այս հետաքրքիր, բայց և ցավալի փաստի վրա էլ կավարտեմ այս փոքրիկ աշխատանքը: Գուցե «Բանվորը» արձանը շուտով մեզ՝ հայերիս, կկանչի իր մոտ, Ամերիկայի տաքուկ անկյունները, քանի դեռ մենք ՁԵՌՔ ՉԵՆՔ ԲԵՐԵԼ ՊԵՏԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ԵՎ  ԱՌՈՂՋ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆ….





Комментарии

Հաճախակի որոնվող նյութերը

Երաժշտության պատմության կապերը արվեստի այլ տեսակների հետ

Երաժշտությունը (հուն.՝ μουσική  [τέχνη կամ ἐπιστήμη], ենթակա է հուն.՝ μούσα - մուզա բառից) նույնպես մշակույթի ճյուղ է, որի գեղարվեստական նյութը համակարգված ձայնն է։ Երաժշտությունը կարող ենք ասել, որ առաջացել է դեռևս պալեոլիթի ժամանակշրջանից ։ Քանի որ աշխարհի ողջ մարկությունը, այդ թվում անգամ առավել մեկուսացած ցեղախմբերը, ունեն երաժշտության որոշ տեսակներ: Հետաքրքիրն այն է, որ ենթադրվում է, որ Աֆրիկայում ծագումից հետո` երաժշտությունը արդեն գոյատևում է ամենաքիչը 50 000 տարի և աստիճանաբար վերածվել է ամբողջ մարդկության կյանքի անբաժանելի մասը։     Բանավոր երաժշտական ավանդույթն անվանում են նախնադարյան կամ պարզունակ, ինչի օրինակ կարող են ծառայել ամերիկյան ու ավստրալիական բնիկների երաժշտությունը։ Երաժշտության նախնադարյան փուլը վերջանում է այն ժամանակ, երբ սկսում են գրառել երաժշտական ստեղծագործությունները։ Ամենահին հայտնի երգը, որը գրառվել է սեպագիր տախտակի վրա և հայտնաբերվել է Նիպուրի պեղումների ժամանակ, որը չորս հազար տարեկան է։ Երաժշտությունը, ինչես որ ժամանակի ընթացքում մշակույթի այս կամ այն

Հունական ճարտարապետության առանձնահատկությունները

   Հին հունական մշակույթը իր ճյուղերով բացառիկ կարևոր տեղ է գրավել մարդկության մշակույթի պատմության մեջ: Դա նշանակալի չափով բացատրում է Հին Հունաստանի պատմական զարգացման առանձնահատկությամբ: Հին Հունաստանի ստրկատիրական հասարակարգի շրջանակներում առաջացան պատմության մեջ ժողովրդավարության առաջին սկզբունքները՝ հնարավորություն տալով ձևավորելու առաջադիմկան գաղափարներ, որոնք հաստատում էին մարդու գեղեցկությունը և վեհությունը: Եվ այդ գաղափարները բնականաբար պետք է իրենց դրոշմը թողեին հունական ճարտարապետության մեջ և խթան հանդիսանային նրա ոճական առանձնահատկությունների ձևավորման գործընթացում:    Քաղաքների աճի հետևանքով լայն ընդգրկում է ստանում շինարարությունը: Այդ ժամանակաշրջանում կազմավորվում է ճարտարապետական օրդերների համակարգը, որը դրվեց ամբողջ անտիկ ճարտարապետության հիմքում: Դեռևս խոր հնադաարում ստեղծվել էր շենքի մի տիպ, որը հետագայում մարմնավորվեց քաղաք-պետության ազատ քաղաքացիների գաղափարներն ու զգացմունքները: Այդպիսի շենք հանդիսացավ աստվածներին կամ աստվածացված հերոսներին նվիրված տաճար

Միջմշակութային հաղորդակցում

Մշակույթը անքակտելիորեն կապված է մեր առօրյա կյանքի հետ: Որոշ մշակույթներ ունեն ազդեցության լայն շրջանակ և ավելի մեծ մարդկային զանգված են ընդգծում: Այլ մշակույթներ ներառում են մարդկանց փոքր խմբեր, որոնք կազմավորվում են որոշակի ընդհանուր հատկություններով կամ հետաքրքրություններով: Ավանդական ըմբռնումներին հակառակ, որպեսզի միշտ մշակույթների հետ հաղորդակցվենք, այսօր արդեն հարկ չկա դրա համար մեկնել այլ երկիր, ինչը պայմանավորված է աշխարհագրական գլոբալ փոփոխությունների հետ ( ԽՍՀՄ-ի փլուզում, տնտեսության միջազգայնացում և այլն) և գրեթե յուրաքանչյուր երկիր ներառում է բազմաթիվ այլ ազգերի ներկայացուցիչներ, հետևաբար նաև` նրանց մշակույթը: Վերջին տասնամյակի փոփոխությունները հիմնովին ձևափոխել են ողջ աշխարհը (օրինակ, տրանսպորտային տեխնոլոգիայի բարելավումը, հաղորդակցության տեխնոլոգիաների զարգացումը, տնտեսական գլոբալացումը և փոփոխությունները ներգաղթի մոդելում): Սա ձևափոխեց աշխարհի բնակչության կազմը, և ամենօրյա առնչությունները նոր մշակույթի հետ դառնում են բնական երևույթ: Եվ ներգաղթերի թվի աճին զուգահեռ մեծա